joi, 22 decembrie 2011

Noua sticlă de lapte. De vacă

Ieri seară am primit de la niște prieteni o sticlă de lapte de 1,5 litri. Ei primiseră două sticle de lapte de la prietenii lor din Bretania și...după ce s-au răzgîndit, au decis să împartă prada pe din două cu noi.

Laptele nu era ambalat într-o sticlă obișnuită de lapte, ambalajul nu era din carton, nu era pătrățos, nu avea un sistem de deschidere ingenios, nu era biodegradabil și nici măcar nu scria - Lait - pe el. Ambalajul era o sticlă de apă plată Laqueuille.

Era vorba deci despre lapte vărsat.

Sticlă de apă cu lapte de vacă


Imediat după ce ne-au înmînat prețioasa sticla, ne-au spus la unison:
- Vedeți să puneți laptele la fiert pentru că este lapte adus de la o fermă din Bretania.

Înainte să intru în posesia sticlei de lapte de pus la fiert am rămas cîteva secunde blocat de întrebarea firească :
- Cît trebuie lăsat să fiarbă în cuptorul cu microunde? Pe ce program?

Nu am apucat să pun întrebarea cu voce tare, doar ce terminasem să o pun în gînd, că am și auzit răspunsul Marianei :
- Daa, sigur că daa, așa facem.

Din reflex, atunci cînd aud lucrul asta, nu îmi mai pun alte întrebări și nici nu mai caut răspunsuri. Știu că oricum așa o să facem.

Astăzi laptele a fost pus la fiert într-o oală, pe o plită, exact așa cum m-aș fi gîndit și eu dacă aș fi avut mai mult timp de gîndire la dispoziție
Am turnat laptele fiert în cană, am pus puțină sare, m-am așezat în fața calculatorului și am băut. Era ceasul 19:22.


Laptele din sticla de apă minerală Laqueille nu era lait écrémé, nici demi-écrémé, nici lait entier.
Era lapte de vacă.

De cînd sunt în Franta am văzut sute de vaci, vara după ora 19 sunt mai multe vaci pe cîmp decît oameni pe stradă.
De cînd sunt în Franța am mîncat cîteva zeci de sortimente de brînza și cașcaval, dar nu am băut niciodată lapte de vacă. Am băut lapte demi écrémé și entier de mi-au sărit toți fulgii de cereale din farfurie.
Ajunsesem să cred că vacile de aici nu sunt vaci de lapte ca la noi, ci sunt vaci de brînză și cașcaval.

După fiecare gură de lapte îi tot repetam Marianei :
- Asta e lapte de vacă. Incredibil.

Acum înteleg de ce pe ambalajul acela frumos colorat nu scrie niciodată - lapte de vacă.
Scrie în schimb matin léger, lait facile à digérer, lait bio stérilisé U.H.T issu de l’agriculture biologique.

Ultima oară cînd am primit o sticlă de apă minerală de 2l plină cu lapte eram la bunici :
- Luați mamă să aveți, că noi iaca, avem de unde, slava Domnului. Vedeți că acum l-am muls de la vacă, încă e cald, să nu uitați să-l fierbeti cînd ajungeți acasă.

Atunci știam bine cum se fierbe laptele de vacă, iar cuptor cu microunde aveau doar oamenii bogați care nu cărau niciodată lapte în sticle de apă minerală, ci îl încălzeau la microunde pe ăla gata pasteurizat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu